آیا اسکوتر برقی هوشمند سلف‌بلنس همان هاوربرد می‌باشد؟
[مجموع امتیاز: 5 ، میانگین: 5]

هاوربرد واقعی چیست؟

در واقع هاوربرد به معنای واقعی کلمه دستگاهی است که بتواند در هوا معلق بماند و بالاتر از سطح زمین ( بدون تماس فیزیکی) حرکت کند. شاید به دلیل اینکه هنوز چنین دستگاه‌هایی در آزمایشگاه‌ها در حال ساخت و بررسی می‌باشند و جنبه تجاری و عمومی پیدا نکرده‌اند و همچنین اسکوتر هوشمند سلف‌بلنس به دلیل جذابیت و شبیه‌سازی که از حرکت در فضا مشابه اصل دستگاه‌های هاوربرد می‌کند، نام خود را به اسکوتر برقی به امانت سپرده باشند. اما دیری نخواهد پایید که این کلمه به جایگاه واقعی خود بازخواهد گشت. در ادامه به معرفی دو محصول از شرکت‌های لکسوس ژاپنی و زاپاتا ریسینگ فرانسوی خواهیم پرداخت که مهر تایید بر این ادعا خواهند زد.


مصادف شدن سال ۲۰۱۵ میلادی با روند داستانی فیلم علمی‌تخیلی «بازگشت به آینده۲» بسیاری از شرکت‌ها را برانگیخته تا پیش از پایان سال هاوربردهایشان‌ را بسازند. چندی پیش شرکتی با نام Hendo به‌همراه «تونی هاوک»، اسکیت‌سوار معروف اقدام به رونمایی از یک هاوربرد کرد. اما پس از چند روز معلوم شد که هاوربرد آن‌ها واقعی نبوده است. پس از آن هم شرکت دیگری ‌با نامش HUVr از یک هاوربرد رونمایی کرد که باز هم معلوم شد ویدیوی رونمایی آن کاملا با استفاده از جلوه‌های ویژه‌ی تصویری ساخته شده بود.

کمپانی خودرو سازی ژاپنی لکسوس، به تازگی ویدیویی را منتشر کرده که در آن هاوربرد ( تخته شناور ) این شرکت دیده می‌شود. این دستگاه که اسلاید ( Slide ) نام دارد به ادعای لکسوس اولین هاوربورد واقعی و قابل راندن در جهان است که بدون نیاز به مسیری خاص قادر به حرکت در سطوح مختلف می‌باشد.
متاسفانه ویدیوی منتشر شده از هاوربرد لکسوس، نحوه عملکرد این گجت جالب را نشان نمی‌دهد، اما دلایل علمی مورد استناد لکسوس برای معلق ماندن هاوربورد کاملا صحیح و منطقی به نظر می‌رسد. لکسوس می‌گوید در این هاوربرد از دانش تعلیق مغناطیسی استفاده کرده است. در داخل این دستگاه آهنرباهای بسیار قوی استفاده شده که با نیتروژن مایع خنک می‌شوند، که دما را تا مقدار ۱۹۶ درجه سانتی‌گراد پایین می‌آورد. به همین دلیل است که در تصاویر و ویدیوی منتشر شده از این هاوربرد، یک بخار سفید رنگ دیده می‌شود.
تعلیق مغناطیسی دانشی است که ژاپنی‌ها مدت هاست از آن بهره می‌برند. قطارهای پرسرعت Maglev ژاپنی از همین تکنولوژی استفاده می‌کنند. با این حال استفاده از چند ابررسانای مغناطیسی نیازمند سطحی خاص برای حرکت می‌باشد فناوری که مسیر حرکت قطارهای Maglev بر همان استوار است، اما در ویدیویی که از هاوربرد اسلاید منتشر شده این دستگاه بر روی سطحی سیمانی به صورت معلق به نمایش در آمده است.

این آهنرباهای ابررسانا و ابرسرد، در مناطق مشخصی از زمین قرار گرفته‌اند که برد را تا سطح معینی از سطح بالا می‌آورند، که فقط می‌شود آن را در هاورپارک مخصوص لکسوس استفاده کرد. احتمال زیادی وجود ندارد که این شرکت ژاپنی بخواهد هاورپارک‌های دیگری بسازد، آن هم وقتی که هزینه گزافی بابت ساخت همچین مکان‌هایی باید خرج شود.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل سرمایه‌گذاری شرکتی همچون لکسوس بر روی هاوربردها، تبلیغات بوده است و نباید انتظار تجاری شدن این وسیله را داشته باشیم. با این حال لکسوس ادعا کرده که هاوربر ساخت این شرکت کاملا واقعی بوده و کار می کند. هرچند که به گفته این شرکت ، Slide یک نمونه مفهومی است و لکسوس برنامه‌ای برای تولید و عرضه آن به بازار را ندارد.

ویدئوی شرکت فرانسوی زاپاتا که پرواز با یک دستگاه روی آب را به نمایش گذاشته است. شرکت زاپاتا ریسینگ پیش از این دستگاهی ساخته بود که با استفاده از نیروی محرکه و فشار آب می‌توانست کاربر خود را تا ارتفاع معینی از سطح آب بالا ببرد. دستگاه جدید این شرکت که فلایبرد نام دارد از نیروی آب استفاده نمی‌کند اما هنوز کاملا مشخص نیست که این دستگاه چگونه کار می‌کند، زیرا شرکت زاپاتا هنوز در این باره مطلبی منتشر نکرده است.

نظریه‌ای که در این باره وجود دارد این است که از یک توربین موتور جت که به یک کوله پشتی تامین کننده سوخت متصل است، استفاده شده است. در ویدیوی منتشر شده که در آن فرانکی زاپاتا فلایبورد آزمایشی را تست می‌کند، با سرعتی در حدود ۳۴ مایل بر ساعت ( ۵۵ کیلومتر بر ساعت) این دستگاه آزمایش شده است؛ اما شرکت زاپاتا اعلام کرده که این سرعت به سه برابر در حدود ۹۳ مایل بر ساعت قابل افزایش است.

همچنین این شرکت ادعا کرده که فلایبور قادر است تا ۱۰۰۰۰ پا از سطح زمین فاصله بگیرد، و بیشینه‌ی مدت زمان پرواز با فلایبرد ۱۰ دقیقه می‌باشد که به نظر زیاد نمی‌آید اما در پیمودن مسافت هوایی با سرعت بالا فاصله‌ی قابل توجهی را طی می‌کند. لازم به ذکر است که ساخت این نمونه آزمایشی چهار سال به طول انجامید و تا سال ۲۰۱۷ نیز برای تولید انبوه آماده نمی‌شود. همچنین مصوبات دولت نیز این روند را کندتر می‌کند. اگر فلایبورد همانطور که ادعا شده کار کند، می‌تواند یک انقلاب باشد.

فرانکی زاپاتا برای اولین پرواز آزمایشی خود با فلایبورد هوایی آماده می‌شود.

به نظر می‌رسد یک کنترل دستی به زاپاتا اجازه کنترل وسیله هوایی را می‌دهد.